Egy múmia, ha megzavarják a nyugalmát,
szükségszerűen morcos lesz?
Az egész úgy 5000 évvel ezelőtt
kezdődött, amikor az egyiptomiak felfedezték a természetes mumifikálódás
folyamatát, amelynek mesterséges változatát később tökélyre fejlesztették.
Akkor azonban még nem sejtették, hogy nemcsak a régészeket, egyiptológusokat
látják el több évtizedre munkával, hanem a horrorfilm-készítőket is. A
múmia-filmek történetének hajnalán két fáraó múmiája játszott igazán jelentős
szerepet, az első a történelemkönyvekből már jól ismert II. Ramszesz, a második
pedig az egyetlen teljes sírmelléklet tulajdonosaként híressé vált Tutanhamon.
II. Ramszesz múmiája a sok vizsgálat és szállítás
miatt egyre rosszabb állapotban van
II.
Ramszesz
II. Ramszesz (uralkodott i. e.
1279-1213) már életében mindent elkövetett - az elődei által felállított
szobrokat és épületeket sem kímélve -, hogy halhatatlanná váljon, és hogy neve
minél több helyen fennmaradjon, mivel az óegyiptomiak hite szerint „Aki a
holtak nevét kiejti, élővé teszi őket, ily módon visszahozza az eltávozottba az
élt lehelettét” (1). II. Ramszesz feltehetően igen gazdag sírmellékletét az
utókor a sírrablók és kalandorok mohóságának köszönhetően nem ismerhette meg, a
fáraó mégis elérte a hőn áhított hallhatatlanságot, nemcsak a történelemben
betöltött szerepével, de híressé vált múmiája révén is. II. Ramszesz volt
ugyanis az első, aki szerepelt a filmvásznon 1909-ben a Mummy of the King Ramses (Ramszesz király múmiája) című filmben, a
testről, de főként a fejről készült fényképek pedig szinte mindenhol felbukkannak,
ahol Egyiptom történetéről esik szó. A fáraó egyébként jelenleg a Kairói
Múzeumban tekinthető meg, és bár a test állaga lassan, de folyamatosan romlik,
még sem érezte szükségét, hogy a köré gyülemlett látogatókat rémisztgesse.
Az első ismert múmia-horror, a The Eyes of Mummy egy 1918-ban készült német némafilm. Érdekessége, hogy Egyiptom csupán díszletként szolgál a történethez, melyben a címmel ellentétben egyetlen múmia sincsen, viszont érdekes dramaturgiai megoldások annál inkább. Szokás kiemelni a női főszerepet játszó Pola Negri alakítását, bár színészként a gonosz Radut alakító Emil Jannings tűnik ki igazán, akit inkább A kék angyal (1930) című Dietrich-film professzoraként azonosít be a nagyközönség.
Az első ismert múmia-horror, a The Eyes of Mummy egy 1918-ban készült német némafilm. Érdekessége, hogy Egyiptom csupán díszletként szolgál a történethez, melyben a címmel ellentétben egyetlen múmia sincsen, viszont érdekes dramaturgiai megoldások annál inkább. Szokás kiemelni a női főszerepet játszó Pola Negri alakítását, bár színészként a gonosz Radut alakító Emil Jannings tűnik ki igazán, akit inkább A kék angyal (1930) című Dietrich-film professzoraként azonosít be a nagyközönség.
Tutanhamon, a gyermekfáraó múmiája
a túlságosan is gondos konzerválás miatt van ilyen rossz állapotban
A legendás aranymaszk
Tutanhamon
Tutanhamon uralkodásának rövid ideje alatt
(i. e. 1334-1325) nem volt alkalma a II. Ramszeszhez hasonló hírnevet szerezni,
de a véletlen, hogy sírkamrája szinte érintetlenül megmaradt, valamint a
feltárást követő titokzatos halálesetek a legismertebb fáraóvá tették. Halálakor
Tutanhamon tizennyolc éves volt, ezért is kapta a gyermekfáraó elnevezést. A
sírt több éves kutató munkát követően Howard Carter (1874-1939) régész tárta
fel 1922-ben. Ezután számos a sír feltárásában részt vevő, vagy azokhoz
közelálló személy halt meg, köztük Lord Carnavon az expedíció anyagi támogatója
is. Ezekről a „rejtélyes eseményekről” azonban később kiderült, hogy a
legkevésbé sem állnak összefüggésben a gyermekfáraó – nem létező – bosszújával,
bár a korabeli sajtó mindent elkövetett, hogy a rémülettől borzongó olvasókkal
ennek az ellenkezőjét hitesse el. Tutanhamon figurája mindezek ellenére sem
ihlette meg a filmkészítőket, és a legismertebb alkotás, amelyben nem olyan
régen felbukkant a Tutenstein című
rajzfilmsorozat (2003-2008) volt. Mégis az „Egyiptom- és múmiamánia” ezzel az
egyedülálló felfedezéssel vette igazán kezdetét, mert a királyi sír feltárása
és az ott talált páratlan leletek – köztük a lenyűgöző aranymaszk – a
közvélemény figyelmét Tutanhamon és az ókori Egyiptom felé irányította.
Mesterien ötvözi az abszurditást,
az egyiptológiát és a modernitást Tutenstein,
akinek ha korog a gyomra, egy kanopuszedény morog
Hiba volna azonban azt hinnünk, hogy a
múmia szörnykarrierjét csupán a filmnek köszönheti, mivel az irodalom már jóval
korábban felfedezte magának a vászonba tekert több ezer éves holttestekben
rejlő misztikumot. Számos rémnovellát ihlettek a szarkofákogról mereven bámuló
arcok, vagy a nyugalomra vágyó ősi halottak. Ennek ékes példája Sir Arthur
Conan Doyle The Ring of Thoth (Thot gyűrűje, 1890) című novellája, de aki a
Holmes-történetek izgalmára számít, az kissé csalódni fog. Hasonló módon engedett
a csábításnak Bram Stoker is The Jewel of Seven Stars (A hét csillag ékszere,
1903) című novellájában, amelyet később többször is feldolgoztak.
Illusztráció a Thot gyűrűjéhez
A múmiák rémisztő külseje, a holtakhoz
fűződő legendák és babonák, a sírkamrák falán olvasható baljóslatú
figyelmeztetések mind hozzájárultak ahhoz, hogy a múmia elfoglalhassa méltó
helyét a moziszörnyetegek panteonjában Dracula, Frankenstein és a többi
rejtélyes, hátborzongató lény mellett, hogy együtt megkezdhessék hosszú diadalútjukat.
(1) Ch. Desroches-Noblecourt: Tutanhamon: egy fáraó élete és
halála, Corvina Kiadó, Budapest, 1977, 28. old.
Könyvajánló:
Egyiptomi Halottaskönyv I. kötet, Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1994;
II. kötet 1995.
Howard Carter: Tut-ankh-Amen koporsója és múmiája, Százszorszép
Kiadó, Budapest, 1993.
Howard Carter-A. C. Mace: Tut-ankh-Amen sírja, Százszorszép
Kiadó, Budapest, 1992.
Howard Reid: Halhatatlanok nyomában, Múmiák, halál és túlvilági
élet, Gold Book, 2003.
Mika Waltari: Szinuhe, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése