A múmia karakterek oly annyira összeforrt Imhotep alakjával, hogy szinte reflexszeren feltételezzük, hogy csak hímnemű lehet, pedig a horrortörténetekben a gonosz főpapnők éppoly előszeretettel riogatnak, mint a főpapok. A Hammer B-kategóriás horrorok egyik kiemelkedő, bár kevésbé ismert alkotása, a Blood from the Mummy's Tomb (Vér a múmia sírjából 1971) éppen a gyengébbik nemre alapozza történetét.
Borzongás klasszikus múmia nélkül
A film Bram Stoker A hét csillag ékszere (The Jewel of the Seven Stars 1903) - by the way a Kis göncöl csillagkép - című regénye alapján készült, és pár hasonlóságot mutat is az agyonrágott Drakula-történettel. Itt is van elmegyógyintézet szadista ápolókkal és furcsa őrültekkel, de ami még lényegesebb főkarakterünk ezúttal is egy nő - mert ne feledjük, a Drakulában is Mina volt a valódi (fő)hős(nő). A múmia ezúttal azonban egy gonosz papnő, aki igyekszik újjászületni, és mivel elég erős akarattal rendelkezik, körülötte csak úgy hullanak a mellék- és főszereplők - mint a Jonathan Harperre kísértetiesen emlékeztető hősszerelmes is. A nevezetes ékszer pedig egy gyűrű, ami magában hordja a "hét csillagot" és Margaret végzetét is.
Terát, a papnőt és Margaretet, modern reinkarnációját Valerie Leon játszotta, aki pár Folytassában és két Bond-filmben is aratott. Leon külső adottságait, nőiességét mesterien kihasználja ebben a szerepben és kétségtelen, hogy a film lényegében erre épül.
Az alul öltözött naiva...
avagy a rafinált női gonosz
Kezdetben úgy tűnik - mint általában -, hogy a tudósokból álló okkult társaság irányítja Tera újjászületését, de mint a gonosz megidézésekor általában várható, végül persze kiderül, hogy valójában Tera irányította őket. A társaság tagjai közül James Villiers nevét érdemes megjegyezni, bár nem túl eredeti figurát alakít, azt viszont igen stílusosan. Nem annyira jelentős szerepet kapott, de később egy Sherlock Holmes- és egy Poirot-epizódban is feltűnik még Rosalie Crutchley.
Az egyiptomi háttér megalapozottsága majdnem jeles, bár a jelentős szerepet játszó macskaszobron még lehetett volna alakítani, mint ahogyan a trónus két oldalát díszítő őrök arcán finomítani, de a falfestményekre nem lehet egy szavunk se. Külön pontot érdemel viszont Tera fejdísze, ami pár nem egészen autentikus, de igen látványos, akárcsak a kosztüm többi része.
Tera kígyókkal ékített fejdísze
A teljes Tera-kosztüm
Tera figurája alapozta meg a horrorfilmekben a női gonosz figuráját, és talán nem tudatosan, de részben szerepet játszhatott Anna Rice a vámpírkrónikákban szereplő egyik teremtménynek, Akashának létrejöttében. Igaz, Akasha óegyiptomi vámpír és nem múmia, de gonoszságban nem marad le társnője mögött és a belépője is igen hasonló.
Aaliya Akasha szerepében
A kárhozottak királynője (2002) című filmből
És ha már az óegyiptomi gonosz női alakok designe-ánál tartunk, nem maradhat ki a 1999-es mozi Ank-su-namunja sem, aki a nyitó jelentben inkább kosztümtelenségével kelt feltűnést, hiszen amit visel, légyegében a bőrére van festve - férjek szempontjából igen praktikus viselet, rögtön látni, ha valaki hozzáért az asszonyhoz. Ank-su-namunt a venezuelai származású szupermodel, Patricia Velasquez formálta meg.
Nem egy ártatlan lótuszvirág, már elsőre látjuk...
...viszont a filmszakmába a legismertebb női múmia
Ehhez a női egylethez csatlakozott idén (2017) Sofia Boutella algír model, aki a soron következő múmia-film aktuális gonosza. Bár ez nyilván ízlés kérdése, de a jelmeztervezőknek köszönhetően nem igazán sikerült a hölgynek felzárkóznia a társasághoz sem óegyiptomi sem múmia mivoltában, hiányzik belőle mindaz az elegancia és nőiesség, ami elődeiből sugárzott.
Jó-jó, de valahogy nem az igazi
Inkább Ördögűző-style, mint klasszikus múmia
Jobb, ha engedjük őket egy kissé pihenni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése