Rendszeres olvasók

2023. július 4., kedd

Blut und Gold - Blood and Gold avagy A katonaszökevény 2023

 Egy új korszak kezdődött 2017-ben, amikor elindult útjára a Babylon Berlin. A német filmgyártás, mely folyamatosan újabb és újabb gyöngyszemekkel ajándékozott meg minket, egy olyan korszak felé fordult, melyről nem igazán mertek eddig "beszélni". A II. világháborúnak nevezett haláltánchoz vezető ösvényeket mesterien vázolja fel a sorozat, olyan alkotások nyomdokain haladva, mint A bukás (Das Untergang 2004), a végsőkig groteszk Mein Führer (2007) vagy a merőben új szemléletet bemutató Unsere Mütter, Unsere Väter (2013). A II. világháború, melyről eddig általában csak a "dicsőséges" amerikai mozik szónokoltak, immár egészen más arcát mutatja. Ennek egy szélsőséges, ám zseniálisan megszerkesztett változata az idén megjelenő Blut und Gold (Vér és arany), mely nálunk A katonaszökevény címen került forgalomba.

A '70-es évek háborús filmjeit idéző plakáton
minden lényeges alkotóelem megtalálható

Egy kicsit road movie, egy kicsit western, helyenként nagyon is tarantinos, de vérbeli német alkotás. Történetünk a háború utolsó napjaiban játszódik, és mint az már lenni szokott, két fő motívuma van: a túlélés és az arany utáni hajsza. Karaktereink igen sajátos személyiségek, bár akad köztük néhány klasszikus elem. Főhősünk egy dezertőr, egy parasztlány, egy tucatnyi aranyra és erőszakra éhes náci - a szó legvadabb értelmében -, kapzsi és elvtelen polgármester és egyéb töltelék elemek. Bár alaptémájában hasonlít Belmondo Az aranybűvöletében (Les Morfaldus 1984) című filmjéhez, de ennél több azonosság ne is számítsunk!

A ravasz nőstény, a jó és a nagyon rossz

Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy ez a film csak fikció, még akkor is, ha minden apró történelmi részlet a helyén van Zarah Leandertől kezdve a Pervitinig. A színészi játék, a rendezés, az operatőri munka, a special effectek és a zene is a maximumom pörög, és kivételesen a magyar szinkronba se tudok belekötni, mert úgy jó, ahogy van. A zenéről szólva pedig, a korabeli slágerek és a kissé moriconés alaptónusok mesteri játéka plusz pontot érdemel. Külön kiemelném a harangtoronyban játszódó részt, mely alatt az előbb említett svéd színésznő egyik slágere szól.

Ez a film nem jött volna létre,
ha nincs egy ádáz, őrült náci

A színészek között pár ismerős arc is felbukkan, és ha már korábban említésre került a Babylon Berlin, kiemelném Jördis Triebelt, akit ezúttal kemény szívű, pénzéhes manipulátorként ismerhetünk meg. Bár ez messze nem áll távol dr. Völcker (Frau Stalin) figurájától, melyet a nevezett sorozatban alakít. Egy sztorihoz pedig mindenképpen kell egy jó főgonosz... vagy kettő. Az agy, ez a félelmetesen kegyetlen, ám a maga módján nagyon is "érző" lélek Alexander Scheer - magasra tette a lécet. A végrehajtó pedig Florian Schmidtke.

Háborús időkben nem finomkodunk

A történet sajátos csattanóval zárul, és nem maradhat el a morális tanulság sem Marlene Dietrich dalával, amit magyarul Mezei Mária énekelt Hol vannak a katonák címmel.

Jó szórakozást!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése