A különböző marionett bábokat tanulmányozva általánosságban megállapíthatjuk, hogy a leggyakoribb alapanyaguk a fa. Bár Pinocchio története nem nevezhető kifejezetten szakirodalomnak, de áttétesen több érdekes háttérinformációt rejt magában. A fa megfelelő szaktudás és felszerelés birtokában jól megmunkálható, tartós és strapabíró alapanyag. Nos, sajnos a megfelelő szaktudás és felszerelés kitétel az, ami miatt kénytelen voltam lemondani erről a megoldásról, mert nyilvánvaló, hogy belátható időn belül nemigen teszek szert e két feltételre. Vagyis más irányba kellett tovább indul. De merre is?
A Salzburgi Marionett Múzeum fából készült darabjai:
Wolfgang Amadeus Mozart és Constanze
Népszerű megoldás a papírmasé, és ehhez több videó is található. De maga az anyag eléggé determinálja a kidolgozást, és a végeredmény kevésbé elegáns. A papírmasé technikával készült bábok engem a Szekrénymesék kevésbé felemelő hangulatára emlékeztet, vagyis gyorsan lebeszéltem magam erről.
Papírmasé bábú szerkezete és a kidolgozás
Szekrénymesék - pszichés rémségek
A következő gondolatom a gipsz volt. Ami rögtön több problémát is felvetett. Ahhoz ugyanis, hogy a különböző elemeket gipszből készítsük el, mindezt először meg kell formázni gyurmából, majd elkészíteni a negatívot, aztán magukat a darabokat. Az elemek kiöntése során a kapcsolódási pontokra, melyeket az anyagba ágyazott drót segítségével lenne legcélszerűbb kialakítani, különös hangsúlyt kell fektetni. Ez a végtagok esetén nem is túl nehéz, de a mellkas és a fej során már jól komplikáltabb lehet. És ha már a fej szóba került, azt is el kell dönteni, hogy külön álló elem legyen vagy a mellkashoz rögzített. A gipsz persze jól alakítható, az esetleges egyenetlenségek, kis simításokkal eltüntethetők, és színtelen lakkal rögzíteni lehet a felületet, illetve a festet mintázatot - arc, cipő, kézfej. A "gyártás" során azonban óhatatlanul keletkezhet selejt, szemét, és ezzel mindenképpen számolnunk kell. A hosszas előkészület és selejt fényében végül ezt is elvetettem - persze ez nem jelenti azt, hogy később ne próbálnám ki.
Gipszből készült bábú
Az agyag, akárcsak a gipsz formába is önthető - gondoljunk csak Huang-ti császár cseréphadseregére -, de önmagában is formázható, vagyis akár két módozata is van annak, hogy a részeket elkészítsük. Az agyag esetében viszont ott van a kiégetés problémája, amit a gázsütőben csak úgy nem tudunk megejteni.
Az agyag megmunkálásánál talán a formázás a praktikusabb megoldás, azonban az amatőr bábkészítők mégsem favorizálják annyira, viszont modern rokonát a süthető gyurmát (polymer clay) már annál inkább. Ez a könnyen formázható anyag kiválóan alkalmas bábkészítésre. A süthető gyurma esetében azonban a színezés nem korlátlanul alkalmazható, anyagában kell az alaptónust megadni.
A süthető gyurmát használatának lehetőségét egyelőre kihagyom, de később talán visszatérek hozzá.
Süthető gyurma segítségével részletgazdag karakterek készíthetők
A technikai fejlődésnek köszönhető a levegőn száradó gyurma (modeling clay/modelliermasse) egy olyan megoldást nyújt, amihez nem szükséges égető kemence. A levegőn száradó gyurma azonban messze nem olyan jól kezelhető, mint az égethető gyurma - ezt később személyesen is megtapasztalhattam. Tömör, kevésbé alakítható anyag, ami inkább alkalmas kisméretű, vagy talpazatra rögzített mű készítésére.
Levegőn száradó gyurmából készült marionett fejek és szobor
Amire leginkább használják: dísztárgyak
https://gyurmijo.blog.hu/2016/02/04/gyurmaszinezes_egyszeruen
Következik:
Marionett levegőn száradó gyurmából
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése