Rendszeres olvasók

2018. június 18., hétfő

Londoni rémtörténetek - kezdetben csak röviden

Méltó darabja lehetne a Londoni rémtörténetek az Eltemetett sorozatoknak, de annyi minden kötődik hozzá, annyira sokrétű, hogy reménytelen vállalkozás volna, ha pusztán egyetlen bejegyzés készülne róla. A beugró után, amiben megismerhettünk pár olyan filmet, melyben már összehozták a horrorirodalom klasszikus figuráit, íme az újkor szülötte - hogy szörnyszülött vagy torzszülött, döntse el mindenki maga.

Minden lényeges karakterünk látható ezen a tablón:
dr. Frankenstein, Dorian Gray, Frankenstein szörnye No. 1,
a farkasember, a médium-boszorkány főhősnő, 
a vámpírvadász, hűséges szolga, gonosz banya és a kissé piperkőc tudós

A három szezont megért sorozat karaktereiről, azok előéletéről bővebben folytatásokban, most nézzük az extrákat. A cselekmény az első szezonban zseniálisan ível felfelé, a másodikban igyekszik tartani ezt a szintet - vannak kivételesen jó pillanatok -, a harmadikban felejtős - eléggé rányomta bélyegét a befejezésre a szükségszerűség, akárcsak a Hannibal esetében. Az izgalomfaktor ezzel egyenesarányban változik, bár mindvégig van egy alaprezgés. Sajnos a végére számos kérdés marad megválaszolatlanul - talán a folytatás reményében - ám ez kissé dühítő.
A képi világ egyértelműen a dark felé stagnál, akárcsak a zene. Ez utóbbiért köszönet a lengyel származású Abel Korzeniowskinak, aki egyébként számos filmnek hozott sikert. Korzeniowski mesterien ültette át a gótikus hangulatot főként hegedűre a zaklatott ritmusú dinamika és a még hallgathatóságon belül maradó disszonancia ötvözésével - bár érzek a dallamvilágban némi zimmeres hatást, ami egyáltalán nem baj, meg némi Torchwood utóhatást.


Visszatérve a képi világra, a sötét tónusokon és a bőség éjszakai jeleneteken kívül a motívumrendszer se éppen egy Disney. Talán kezdhetnénk azzal, hogy főhősnőnk jelképe a skorpió, ami pókszerűségén kívül csinos méregtüskével rendelkezik, és mint tudjuk, ezzel képes akár saját maga elpusztítására is. Láthatunk még pók-, patkány- és békainvátziót, bár a Dorian Graynak beígért két kígyó végül csak nem kerül elő. A különböző sátáni teremtmények mellett lesznek még preparált állatok és holttestek is bőséggel - új életre keltettek és nem keltettek egyaránt.
Ezekből kiindulva a néző már sejtheti, hogy nem lesz egy humorvágta, és az igazat megvallva, ha visszagondolok, nemigen emlékszem olyan pillanatra, amikor felnevettem volna, bár volt egy-két gúnyos mosolyt fakasztó pillanat - pl. Angelique halála. 

Londoni életkép a boncteremből

A kosztümök, díszletek, a háttér és special effectek színvonala messze kimagaslik a hasonszőrű sorozatok közül, és rossz nyelvek szerint ez okozta a vesztét is, hiszen ehhez elég magas költségvetés társult. Bár csekély vigaszt nyújthat az alkotónak, de talán később épp ez a minőségi kivitelezés fogja kiemelni a Londoni rémtörténetet a többi közül.

Egy "világos" kép

A sorozat műfaji meghatározása horror dráma (dark fantasy, thriller), és csak halkan jegyezném meg, hogy a Hannibal hangulatát tekintve hozzá képest kedélyes egy darab - mondjuk az is tény, hogy a Hannibalnak megvolt a maga sajátos humora. Londonban a borzongás, a feszültség és a drámaiság sajátosan ötvöződik nem is beszélve az érzelmekről. És ha már az érzelmek szóba kerültek, a sorozat sajnos felvette azt a manapság divatos - vélhetőleg nézőcsalogató trükknek szánt - szokást, hogy a történet szövevényét gyakori ágyjelenetekkel tarkítja. Szerencsére arra azért ügyeltek a forgatókönyvírók, hogy ezek cselekményszövésileg jól alá legyenek támasztva, de érdekessége ezeknek a jeleneteknek, hogy az élvezetes eseményért - akár beteljesült, akár nem - mindig nagy árat kell fizetni, ha nem is másnap reggel, de hamarosan biztosan.

Csábító vágyak

Történelmi hátterünk kissé nehezen beazonosítható, de nagyjából az 1890-es évek vagy századforduló lehet. Megtalálunk itt mindent, ami a korra jellemző: spiritiszta szeánsz, viaszbabák panoptikuma, bábuk és babák, horrorszínház, pszichiátriai intézet, egyiptológiai kiállítás és a jó öreg természetrajzi múzeum. Mindezek közös jellemzője, hogy semmi sem az, aminek látszik, és senki sem az, mint amire elsőre gondolnánk.

Jobb, ha most rágyújtasz!

A Londoni rémtörténetek egyébként azon sorozatok közé tartozik, amit kénytelen az ember együltő helyében végignézni - bár ezt csak kisebb-nagyobb megszakításokkal tudja véghez vinni -, egyszerűen nem lehet abba hagyni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése