1935-ben került bemutatásra A holló (The Raven) című horror film,
amelyben a korszak két legendás alakja Lugosi Béla (doktor Richard Vollin) és
Boris Karloff (Edmund Bateman) játszották a főszerepet. Lugosi kapta – mint az már
megszokott volt – a művészetek iránt élénken érdeklődő, őrült tudóst, aki
„civilben” egy szadista gyilkos, és ilyen minőségében egy Poe ihlette
kínzókamrát (inga, mozgó falak, kínzószerszámok, fegyverek) rejteget háza
pincéjében. A filmen végig vonul a Poe azonos című verséhez kapcsolódó
szimbolika (a hősnő például hollójelmezben táncol, Lugosi asztalán egy kitömött
holló díszeleg, és gyakran elhangzanak a gyászos külsejű madár vészjósló
szavai). Zárójeles megjegyzés: a vájt fülű hallgatok a háttérben néhány
magyaros dallamfoszlányt is felfedezhetnek.
A klasszikus gonosz, zenerajongó,
őrült tudós szerepében Lugosi Béla
Lugosi Béla a már bevált elemekkel – mint a hosszú ujjak igéző
mozgása, a delejes tekintet és a sátáni kacaj – kelti életre a figurát, és
valóban életre is kelti. Szerelme, szenvedélye és gonoszsága egyaránt magával
ragad és megbabonáz. Karloff az önvádtól gyötrődő farkasemberhez igen
hasonlatos megesett bűnöző szerepében látható, akiből végül egy Quasimodo-szerű figura
válik, viszont ezzel nem igazán tud kitünni, és erről nem a
maszk tehet, amelyet a film jelentős részében visel. A történet kettőjük
karakterére épül, de valószínű, hogy sokkal inkább a két színész közti
rivalizálás ihlette meg a készítőket, és töltötte meg akkoriban a mozikat. A
Karloff-rajongók szerint Karloff, a Lugosi-rajongók szerint azonban maga Lugosi
a film sztárja, de ezt csak egyféleképpen lehet eldönteni, ha megnézzük mi
magunk, hogyan is tesz néhány kört ez a különös holló a filmtörténet egén.
Egy újabb holló ezúttal John Cusack vállán
A ’35-ös A hollóval ellentétben, a 2012-ben készült film, nem
csupán műveit, de magát a szerzőt elénk idézi. Főhősünk így Edgar Allan Poe személyesen, aki John Cusack a rá
jellemző zseniális egyszerűséggel ábrázol. Poe-Cusack egy olyan gyilkos nyomába
ered némi rendőri rábeszélés után, aki a közismert, de már kissé megkopott
hírnevű, finoman szólva is lezüllött szerző műveiből merít ihletett ezzel
alaposan feladva a leckét a helyi bűnüldöző szerveknek. A rettegés, az izgalom
és szenvedély sajátos keverékéből a modern technika segítségével egy sajátos
nézőpontú, de hátborzongatóan lenyűgöző világ tárul elénk, amelyben a néző
egyetlen pillanatra sincs „biztonságban”. A film drámai hangulatát a sötét
tónusú képi világ, az éjszakába burkolózó épületek és utcák, illetve az
elmaradhatatlan a köd teszi még komorabbá. Poe és Fields felügyelő (Luke Evans)
különös szövetsége csak egy az összetett és ellentmondásoktól hemzsegő
viszonyok közül, és még a műben felvázolt szerelemre is amolyan poe-i gótikus
romantika a jellemző.
Itt is találkozhatunk a szinte már kötelező elemekkel, mint az
inga, a Vörös halál álarca, az élve eltemetés vagy a Morgue utcai kettős
gyilkosságból merített motívumok. A tragikus végkifejleten túl azonban a
cselekmény számos nem várt fordulatot tartogat, és egész az utolsó pillanatig
nem lehetünk biztosak abban, hogyan is zárul ez az utazás Poe világában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése