Rendszeres olvasók

2015. június 14., vasárnap

Hoffman meg Poe mesél, Faust és Don Juan énekel, a fantom pedig hallgat


Leroux fantom-figurája egyaránt merít a zene és az irodalom világából, éppen ezért a későbbi változatok is a szerző kedve szerint szabadon válogattak az operák, rémregények motívumai közül. Akad azonban néhány, amelyeket érdemes külön kiemelni.

Hoffmann meséi
A francia operák – aki esetleg barátságtalanul tekint erre a szóra, gondoljon arra, hogy a ma igen népszerű műfaj, a musical elődjéről van szó – közül talán nem a legismertebb, de kétségtelenül a legizgalmasabb Offenbach Hoffmann meséi (Les contes d’ Hoffmann, 1881), hiszen felbukkan benne egy robotlány, árnyék vagy tükörkép nélküli alakok, sőt, egy éneklő szellem is. A főhős alakját E. T. A. Hoffmann karaktere és művei ihlették, és az alkotó művész egyik, ugyanakkor már jól ismert alapproblémáját dolgozza fel: mi a fontosabb, a szerelem vagy a művészet.
Az Offenbach-féle Hoffmann alakja sokban hasonlít Erichez, bár vele inkább csak megtörténnek az események, nem alakítja őket. Egy kerettörténetbe ágyazva Hoffmann felidézi múltbéli szerelmeit, amelyek közül a mi szempontunkból különösen a harmadik érdekes, ebben ugyanis a drámai hősnő szó szerint halálba énekli magát, megmutatva, hogy a zene hatalma nem csupán építeni, de rombolni is képes.
A Hoffmann meséiből 1984-ben magyarul operafilm is készült Szinetár Miklós rendezésében, de a Salzburg Marionettentheaterben is játszották, és talán a bábok által életre keltett misztikus légkör jobban vissza tudta adni az eredeti mű hangulatát.


Aki csak teheti, nézze meg Hoffmann meséit Placido Domingóval a főszerepben!


Faust
Goethe Faustja is egy olyan irodalomtörténeti alak, aki képes mindig új és időszerű köntösben felbukkanni. Megihlette Charles Gounod-t, francia zeneszerzőt is, akinek azonos című műve (Faust, 1859) szinte nemzeti operának számít, éppen ezért nem maradhatott ki Leroux regényéből sem. Gounod műve azonban nem csupán zenetörténeti jelentősége miatt kapott helyet, de a főszereplő, az ördög által megkísértett Faust, alakja is erősen kötődik a sötét mélységben rejtőző rémhez.
A legtöbb fantomváltozat szerint Christine a Faustban Margitként debütál a nagyközönség előtt hol több, hol kevesebb sikerrel attól függően, hogy riválisa, Carlotta, a forgatókönyv szellemében éppen mennyire kreatív. Margit szerepe elsősorban a nehézségét tekintve fontos, amely ígéretes kezdete lehetne egy ifjú tehetség „karrierjének”, másrészt a Margit által szimbolizált tisztaság Christine-re is éppen úgy igaz, mint az opera hősnőjére, és kísértésekből is jut bőven a léha vicomte és a zene angyala részéről egyaránt.
Ahogyan Margit és Christine alakja összefonódik, úgy Faust is sajátos metaforája a fantomnak, aki a tudóshoz hasonlóan magányos és kitaszított, ugyanakkor a szerelemtől maga is új életre kel, „megfiatalodik”, az ördögi szövetség pedig magyarázatként szolgálhat arra, hogyan birtokolhat valaki ilyen mértékű, már-már emberfelettinek tűnő tehetséget – a későbbiekben megismerkedünk majd egy olyan feldolgozással is, amely teljes mértékben erre az elgondolásra épül.
E két karakter mellett azonban Gounod muzsikája is végigkíséri a fantom útját, és a Faustból készült balett zenéje már az első némafilmváltozatban is megjelenik.


Az a bizonyos ékszer ária
- olykor valakinek az életébe kerülhet, ha hamisan éneklik -

Don Juan
A diadalmas Don Juan Eric operája, a tökéletes mű, mégis befejezetlen és sosem játszott. A mű Mozart Don Giovannijának (1787) inverze, amelyben a főhős a hagyományos befejezéssel ellentétben végül győzedelmeskedik. Don Juan-Don Giovanni általában lelketlen csábítóként jelenik meg számtalan negatív tulajdonsággal ellátva. Eric Don Juanja azonban egyáltalán nem azonos ezzel az igencsak leegyszerűsített figurával, sokkal inkább Kierkegaard Don Juanjához hasonlít (Om Mozarts Don Juan, 1843), aki a létezés esztétikai szintjét képviseli.
Már az eredeti Mozart-opera is több kérdést vet fel a vájt fülű hallgatóságban, és bár a szerkezetileg tökéletesen illeszkedik a többi da Ponte-Mozart-féle operához, a Don Juan halálát követő zárójelenet mégis idegenül hat, mintha csak a formához való hűség miatt íródott volna – valahogy nem érezzük úgy, hogy a hős bukása után sok okunk lenne a vigasságra. Mozart operájában Don Juan valójában Mozart maga, aki lázad, szemben száll a konvenciókat megtestesítő kormányzóval (Kierkegaard értelmezésében a saját apjával), sorsa azonban pusztulás. Ebben a megvilágításban nyer valódi értelmet Eric diadalmas Don Juanja, akinek – az opera cselekménye ugyan mindvégig ismeretlen marad előttünk – végül mégiscsak sikerül győznie.
A be nem fejezett mű azonban előrevetíti a szerzője sorsát, és ahogyan Mozart Don Juanja, úgy Eric is bukásra ítéltetett.*


Don Giovanni halála a salzburgi Marionett Színház előadásában

A vörös halál álarca
Poe hatása elég erőteljesen érezhető Leroux regényeiben. Az őrült művész figurája tökéletes alanynak bizonyult a démoni kínzóeszközök és gyilkos fegyverek bemutatásához. Eric kínzókamrája, a tükörszoba, mintha csak egy Poe novella alapján készült volna, de ennél is szemléletesebb az álarcosbálon megjelenő kosztüm, a Vörös Halál.
1842-ben íródott Poe novellája A Vörös Halál álarca (The Mask of the Red Death), amelynek főhőse a fiatal, gazdag és léha Prospero herceg - megint egy léha nemes - a pestis elől társaival bezárkózik kastélyába, ahol álarcosbállal múlatják az időt. Ám a mulatság kellős közepén feltűnik egy furcsa jelmezt viselő teremtmény, a Vörös Halál, akinek épp úgy pusztulás jár a nyomában, mint a fantomnak. Keresve sem lehetne kifejezőbb jelmezt találni egy olyan arc tulajdonosának, melynek megpillantása egyet jelent a halállal. Leroux művében éppen ezért Ericnek nem is kell álarcot viselnie, a filmvásznon megjelenő fantomok többsége mégis maszk mögé bújik egyedi dramaturgiai megoldásokkal sokkolva a szereplőket és persze a gyanútlan nézőket. A végső tanulság pedig az, hogy sem a halál sem a fantom elől nincs menekvés.

Webber designe: Vörös Halál a musical színpadán, civilben mint fantom...

 ...majd a filmvásznon karcsúsított fazonnal...

 ...végül igazán rémisztő, de szellemes az Englund-féle horror változatban

Faust, Don Juan, a Vörös Halál mind egy sajátos ars poetica része, de hogy mi mindent rejt még a fantom álarca, arra hamarosan fény derül.

*Guy Ritchie második Holmes filmjében szintén találkozhatunk ezzel a jelenettel. Külön figyelmet érdemel, ahogyan Hans Zimmer összekomponálta az eredeti operát a film zenéjével, mint ahogyan az is, hogy a Don Juan szerepét a jelenetben Moriarty professzor Sherlock Holmes-nak szánta - akkor úgy tűnt, Juan-Sherlock valóban bukásra kárhoztatott. A háttérben pedig az Opera Garnier, a tetőjelenetben pedig a híres Apollón-szobor is látható.

Következik: A fantom megjelenik a filmvásznon – dermesztő tekintet és sikoly
  
Ajánlott irodalom:
Søren Kierkegaard: Mozart Don Juanja, Európa Könyvkiadó, Budapest 1993.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése