Nem beszél, csak bámul a sötétben
Leroux regényéből az első filmváltozat 1925-ben készült, amely cselekménye
javarészt igazodik az eredeti műhöz, bár a némafilmekre jellemző kliséknek
köszönhetően néhány új elemmel gazdagodott. Például a hagyományos matróna
szerephez igazodva találkozhatunk Carlotta anyjával, aki nőstényoroszlánként
védelmezi gyermeke karrierjét – nem túlzás állítani: szerencse, hogy a
későbbiekben ezt a karaktert mellőzték a forgatókönyvírók. Ugyanakkor
megjelenik a koporsóágy, a tükörszoba, a szöcske és skorpió alakú rejtélyes
gombok, amelyek mind a Leroux-féle fantom tárházának kellékei.
Nosferatu méltó párja a néma fantom.
Gesztusai és rémségének kellékei később azonban több
Lugosi Béla-filmben is visszaköszönnek.
A Perzsa – akivel a filmkészítők nemigen tudtak megbarátkozni,
ezért folyton lecserélték vagy egyszerűen csak mellőzték – átkonvertálódik
Ledoux-vá, aki titkosrendőrként évek óta nyomoz a fantom után. Éppen ezért Ledoux
szinte mindent tud a Fojtogatónak is nevezett gonosz lényről – már megint azok
a fránya lasszók –, és így Raoul de Chagny segítségére siet Christine
megmentésében – főhősnőnk egyébként a kordivatnak megfelelő olykor már-már
idegesítő módon passzív női karakter.
A Lon Chaney által megformált fantom egyetlen szimpatikus vonással
sem rendelkezik, önző, csúf és gonosz. A néző képtelen vele azonosulni, nem
hogy megszeretni; vagyis pontosan az a fajta rém, akinek pusztulnia kell a
boldog végkifejlet érdekében, és akinek egyébként igen brutális és csöppet sem
heroikus halálát – a feldühödött csőcselék veri agyon – eszünk ágába sincs megsiratni.
Ahogyan az 1922-es Nosferatuban, úgy Az operaház fantomjában is
fontos szerepet kapott az árnyjáték, valamint a maszk mögé rejtőző alak
kézmozgása – mimika híján legtöbbször ugyanis a kézfejével volt kénytelen
érzéseit, gondolatait kifejezni, vagy csak éppen a frászt hozni ránk. Ezeket az
elemeket, valamint a fényerősség drámai hatású váltakozását, manipulálását
mesterien kihasználta a rendező. A Vörös Halál jelmeze pedig, amelyet a modern
technika jóvoltából színesben is láthatunk, gyakran visszaköszön a későbbi
feldolgozásokban.
Ledoux, a perzsa reinkarnációja, kifejező tekintet, keleties kalpag
Mai szemmel a cselekményvezetés azonban elég lassú túl hosszú
hatásszünetekkel, és a szöveg finom szólva is naivnak tűnik. Ennek ellenére a
némafilmnek nem csupán ősfantomként van jelentősége, de jó néhány gyöngyszemet
is tartalmaz. A frappáns dramaturgiai megoldásokon kívül érdemes kiemelni a
Ledoux-t alakító Arthur Edmund Carewe színészi játékát, akinek egyetlen
pillantása többet mond, bármely monológnál, és csekély szerepe ellenére is maradandó
élményt nyújt.
A zenét Gounod szolgáltatja, és ha másra nem is, a Faust balettváltozatának dallamaira biztosan emlékezni fogunk jó ideig.
A zenét Gounod szolgáltatja, és ha másra nem is, a Faust balettváltozatának dallamaira biztosan emlékezni fogunk jó ideig.
Az igazán dermesztő fantomra 1989-ig várniuk kellett a
rajongóknak, amikor is bemutatásra került Eric Destler ízig-vérig
horrorisztikus és holttestekben bővelkedő története. A fantom szerepét ebben a
változatban az akkor már Freddy Kruegerként híressé vált Robert Englund
játszotta, aki minden rémtette ellenére annyira szellemes, elegáns és karizmatikus,
hogy azonnal levesz minket a lábunkról, bár vannak, akik a fejüket vesztik el nem kifejezetten a gyönyörűségtől.
Englund fantomja egy érzelmes sorozatgyilkos kiváló zenei és humorérzékkel...
rejtett csapdákkal és kevésbé kellemes meglepetésekkel
Eric karaktere félig-meddig Faust bőrébe bújt – a mások bőrére
bújás ezúttal viszont átvitt és konkrét értelemben is igaz, ezért is kapta a
Nyúzó melléknevet –, vagyis egyezséget kötött az ördöggel azért, hogy
halhatatlan zenét komponálhasson. Az ár azonban jóval magasabb, mint azt Eric
korábban hitte, és az ördög jó szokásához híven a maga egyedi értelmezésében
tartotta be a szavát. Miközben patakokban folyik a művér, a fantom egyedi,
kissé morbid humorral segíti át a nézőt egy-egy nehezebb pillanaton, ugyanakkor
végre valóban úgy érezzük, a film arról szól, aki a főszereplő, vagyis Ericről.
Az ördögi fantom valódi ellenfele viszont nem egy rendőr vagy a hős szerelmes,
hanem Christine, aki nem csupán angyali szépségű múzsa és a reménytelen
vágyódás tárgya, de immár öntudatos, tettre kész jellem. Hősnőnk így végül képes
szembe szállni a különben igen szimpatikus gonoszt megtestesítő Erickel – hogy
milyen eredménnyel, az más kérdés.
A látványelemek mellett a zene is fontos szerepet kap, és a
szinte kötelező Faust-részleteken kívül belehallgathatunk A diadalmas Don Juanba
is, amelynek dallamvilága azonnal magával ragad, és rabul ejt. A zene hatalma
azonban nemcsak a lélek, de a dobhártyák felett is megmutatkozik, és azt is
megtapasztalhatjuk, mi mindenre képes egy hegedű, ha értő kéz forgatja a vonót.
A regénytől helyenként jócskán elrugaszkodott forgatókönyv mindezeken túl több izgalmas
fordulattal lépi meg a nézőt, és a csattanó sem marad el.
Within You - félelmetesen szép, fantomos az első hangtól az utolsóig,
vagyis nem véletlen, ha közben futkos a hátamon a hideg
vagyis nem véletlen, ha közben futkos a hátamon a hideg
A film stáblistáján egyébként számtalan magyar névvel találkozhatunk,
köztük az operatőrként közreműködő Ragályi Elemérrel, sőt, a mellékszerepekben
is felbukkan egy-egy ismerős arc, ami egy kissé sajátunkká teszi a filmet. Kocsis Katalin cikkéből pedig azt is megtudhatjuk, hogy az Ékszer-áriát a kecskeméti operaházban forgatták.
A műfaj kedvelői számára igazi csemege Englund 1992-ben készült
másik horrormozija, amelyet a rajongók csak Az operaház fantom 2-nek szoktak
nevezni. A Haláltánc (Dance Macabre) története sajátosan ötvözi magában a
fantomot és Hitchcock Pszichóját, amelyhez háttérként egy orosz balettiskola
szolgál. A film Robert Englund karakterére és játékára épül, aki természetesen
ezúttal sem okoz nekünk csalódást.
A Haláltánc egyike azon filmritkaságoknak,
amelyekben Englund arca viszonylag teljességében és minimális torzitással látható
A kép forrása: http://www.deviantart.com/browse/all/fanart/?view_mode=2&order=5&q=gallery%3Arobert-englund-fans%2F26443733
Létezik egy '62-es horrorváltozat, ebből csak néhány képet volt szerencsém látni, de ha a fantomot az álarca alapján ítéljük meg, hát ez a feldolgozás igencsak a rangsor aljára kerül. Tipikus Hammer alkotás - a Hammer készítette az úgy nevezett kommersz horrorfilmeket. Nem akarok elfogultnak látszik, így határozott véleményt megtekintés után mondanék, ami a beszerezhetetlenség miatt jelenleg az igen távoli jövőbe helyeződik.
Következik: Reménytelen szerelem – amit leginkább látni
szeretnénk az álarc mögött
Ajánlott link:
https://papageno.hu/featured/2018/12/feltarulnak-kecskemet-ekszerdoboz-szinhazanak-titkai/?fbclid=IwAR0tL8H7FZuuJroSfW02_FZ4w6SAhXyNTPPk2mKpbRPF4Mcjyk5lmnwfPuY
Ajánlott link:
https://papageno.hu/featured/2018/12/feltarulnak-kecskemet-ekszerdoboz-szinhazanak-titkai/?fbclid=IwAR0tL8H7FZuuJroSfW02_FZ4w6SAhXyNTPPk2mKpbRPF4Mcjyk5lmnwfPuY
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése