A magándetektív prototípusa Philip Marlowe, aki a filmvásznon
szinte egybe forrt Humphrey Bogart nevével, és talán éppen ezért később nem túl sok említésre méltó próbálkozás született – pedig furcsamód csak egyszer
öltötte magára ezt a figurát.
Hosszú álom 1946-ban
Bogart Marlowe karakterén kívül egy másik neves magándetektív, Sam
Spade (Dashiell Hammett: A máltai sólyom)
alakját is kisajátította magának, bár gyakran bújt bűnözők bőrébe. Karrierjét a The
Petrified Forest (1936) című filmben rosszfiúként kezdte Leslie Howard és
Bette Davis oldalán, a The Brother
Orchidban (1940) viszont már a klasszikus gengsztert alakítja – külön filmtörténeti
csemege a The Return of Doctor X (1939), ahol
egy félvámpír-félzombi tudóst személyesít meg. Humphrey Bogart nevét mégis a
film noir tette igazán naggyá, olyan címekkel, mint: The
Maltese Falcon (1941), The Big Sleep
(1946), Dark Passage (1947), Dead Rocking (1947), In a Lonely Place (1950). És nem utolsó
sorban a Casablanca (1942), ami egy kicsit
az, de még sem, hiszen ha leszámítjuk a Viktor László képviselte propagandát,
Richard Blaine nem sokban különbözik egy átlagos film noir-hőstől.
Marloweként Bogart egy olyan figurát hozott létre, ami azóta is gyakran
felbukkan remake-ekben, paródiákban és a Warner Bros. rajzfilmsorozataiban
egyaránt. Rezzenéstelen, hosszúkás arca, jellegzetes beszédmódja szintén a
karakter része, akárcsak az öltözék.
Ez a film az azonos című Hosszú
álom (The Big Sleep) Chandler regényből (1939) készült, és a forgatókönyv meglehetős pontossággal követi az
eredeti mű szerkezetét. A szöveg egyébként William Faulkner nevéhez kötődik (magyarul is megjelent regénye A hang és téboly - The Sound and the Fury 1929 egészen más műfaji és technikai megoldásokat követel). A filmben néhány jól ismert mellékszereplő mellett a
Lauren Bacall által megszemélyesített női főszereplő vonja magára a figyelmét,
aki természetesen ezúttal is dalra fakadt mély, rekedtes hangján, hogy levegye
a jelenlevő férfiakat mindkét lábukról. A Bogart-Bagall páros egyébként számos
remekműben bizonyított, és még az olyan kevésbé élvezhető filmekben is
megnézzük őket, mint a Hemingway-regényből készült To Have or To Have Not (1939).
A film hangulata, zenéje, képi megoldásai - például a fekete-fehér filmekre jellemző fény-árnyék hatás mesteri alkalmazása -, a műfaj minden kellékét felsorakoztatja, és így egy izgalmas, lendületes, kissé fanyar remekmű született, amit azóta sem sikerült felülmúlni.
Marlowe, a felejthető
1969-ben készült el a Marlowe című film James Garner főszereplésével. A film A kicsi nővér (The Little Sister 1949) alaposan átgondolt, modernizált változata, ezzel ugyan elvesztette eredeti hangulatát, és ez a Marlowe csak egy a több tucat amerikai magánkopó közül, se nem jobb, se nem érdekesebb. Felejthetőségén túl azonban egyetlen szempontból érdemes megemlíteni, bérgyilkosként felbukkan benne Bruce Lee, aki pár percre élvezhetővé teszi az amúgy érdektelen alkotást.
Hosszú álom harminc évvel később
1978-ban egy bohókás ötlettől vezérelve elkészítették a Hosszú álom újabb változatát. A készítők
mindent elkövettek, hogy újra álmodják ezt az álmot, és a legkevésbé
hasonlítson az első változatra – ez sikerült is. A történetet áthelyezték a ’70-es
évek Londonjában – ezzel gallyra vágva -, és bár ügyeltek arra, hogy
utalásokat tegyen arra, hogy Marlowe amerikai karaktere mit is keres itt, arról
már megfeledkeztek, hogy az úri környezhet a „kuss legyen, baby” stílus nem
annyira passzol. A filmnek nincs igazán hangulata – amit egy jó zenei anyaggal
meg lehetett volna alapozni -, de ez semmiség ahhoz képest, hogy a szereplők
minden egyéniségüket elvesztették és a női karakterekben annyi csáberő sincs, akár egy
döglött halban – ezen az sem segít, ha levetkőznek vagy lenge öltözékben flangálnak -, ennyit a femme fatale-ról.
A rendezés elég úrias, és ez igaz a cselekmény tempójára is. Pedig a szereposztás
igazán sokat ígérő: Robert Mitchum, James Stewart, Oliver Reed, Edward
Fox, Joan Collins, bár a Marlowe-t játszó Mitchum kivételével mind rövid
mellékszerepekben látható, ráadásul a főhősnőnk sem egy Lauren Bacall.
Egyébként Robert Mitchumnak is van némi film noiros múltja, melynek kiemelkedő darabja
az Out of the Pass (1947) – abban sokkal
több lehetősége volt kibontakozni – és nevéhez kötődik a Jakuza (1974) című film főszerepe is. Sőt, 1975-ben egyszer már magára öltötte Marlowe alakját a Farewell My Lovely Chandler regény akkori adaptációjában (magyarul Kedvesem, isten veled! címen jelent meg).
Mitchum a rezzenéstelen arcú Bogart-fazont hozza angol
változatban, bár nála úgy érzem a sakktábla valóban csak kellék, de valószínű,
hogy ez nem az ő hibája. Mindezen túl, a rendezőnek sikerül teljes döbbenetet
okozni, néhány eléggé félresikerült ötlettel. Amikor Marlowe nyugodtan
üldögélve a konyhában szendvicset készít, és közben telefonál – megjegyzem ez a
konyha nagyjából akkora, mint Bogart-Marlowe lakása és irodája együtt – épp annyira
hiteles, mint amikor az egyik Star Wars-regényváltozatban Luke Skywalker az ágy alatt
kereste a papucsát.
Összességében megállapítható, hogy a '60-as és '70-es évek Marlowe-elképzelései csöppet sincsenek összhangban az eredeti koncepcióval, és - bár ez eléggé szubjektív kijelentést -, de tőlem is eléggé távol állnak, így nem kísérletezem velük tovább.
Összességében megállapítható, hogy a '60-as és '70-es évek Marlowe-elképzelései csöppet sincsenek összhangban az eredeti koncepcióval, és - bár ez eléggé szubjektív kijelentést -, de tőlem is eléggé távol állnak, így nem kísérletezem velük tovább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése