Rendszeres olvasók

2015. július 5., vasárnap

Hannibal-sorozat: Előhang(szál)

Bevallom őszintén azért ragadtam hirtelen felindulásból klaviatúrát, mert amikor utána akartam olvasni a Hannibal-sorozatnak rögtön sikerült egy borzalmas cikkbe botlanom, amelyet rossz ízű mártásként teljesen átitatott az ostobaság - tárgyi tévedések formájában - és a negatív előítélet, ráadásul azt is érezni lehetett, hogy szerzője vajmi keveset ért az egészből. Megvédve hát a mundér becsületét feltálalom saját verziómat, mindannyiunk épülésére és gazdagodására.

Esetünkben a "Bon appetit" egészen más értelmet nyer

A történet valójában 2012-ben kezdődött, amikor rátaláltam a Hannibal ébredésére, és rögtön össze is barátkoztunk. Utána kerültek ki a sorozat plakátjai, és őszintén fel voltam háborodva, hogy nem Gaspard Ulliel kapta a szerepet. Aztán három év pauza, míg utol nem ért a teljes szellemi sivárság, és mivel nem akadt más, úgymond ráfanyalodtam a Hannibal-sorozatra. Az első három rész után kellett némi szünetet tartanom, hogy megemésszem a hirtelen rám zúduló képi világot, amit csak nehezített az, hogy egészen másként képzeltem az egészet, és nem értettem, miért lövi le a forgatókönyvíró a nagy poént más az első részben. Rágódásaim közepette szántam el magam a Vörös sárkány megtekintésére, és akkor mondhatni kissé megvilágosodtam. Először is nyilvánvaló vált, hogy a sorozat főcímében olvasható mondat: "Készült Thomas Harris Vörös sárkány című regénye alapján" jelen esetben igen komolyan értendő - bár kissé messziről kezdtük a történetet -, és ez csak erősödött bennem, ahogy nekikezdtem a javasolt műnek.

Méltó ellenfelek: Hannibal Lecter és Will Graham
alias Anthony Hopkins és Edward Norton

Thomas Harris kétségtelen kiváló szakember, gondosan kidolgozott háttér és precizitás jellemzi, sajnos azonban nincs túl nagy dramaturgiai és drámai érzékkel megáldva. A Vörös sárkányban is ugyanazok a hibák tűnnek fel, mint később a Hannibal ébredésénél, számos érdektelen jelenettel találkozhatunk, karakterei gyakran élettelenek, hiszen a hangsúly elsősorban a tudományos tapasztalat átadása. A 2002-ben készült filmnek ezt nem sikerült felülírnia, inkább az érződőt rajta, hogy "most csinálunk egy nagy mozit".
A rendező elkövette azt a hibát, hogy a nyitó jelenetsorra túl magasra helyezte a mércét, aminek a későbbiekben már nem tudott megfelelni - gondolok itt a hamisan játszó fuvolás stílszerű feltálalásától kezdve főszereplőink kölcsönös lemészárlására. Az ígéretes nyitány után csupán Edward Norton és Anthony Hopkins "a nagy találkozás" jelenete hordozott magában némi lehetőséget. A film hiába sorakoztatott fel számos zseniális színészt, a forgatókönyv hiányosságain ők sem tudtak segíteni, hiszen teret sem nagyon kaptak a klisékből álló jelenetek forgatagában - a Vörös sárkányból egyébként 1986-ban már készült egy adaptáció, erről később bővebben.
Ezzel szemben Guillermo Navarronak - Bryan Fuller segédletével - sikerült úgy átformálni a könyvet, hogy szinte rá se ismerünk - szerencsére. Néhány karakterünk nemet váltott, egyes mondatok nem azon szereplő szájából hangoznak el, mint az eredeti műben, de ezt eszünk ágában sincs felróni.

Új idők, új arcok: Graham és Hannibal
Hugh Dancy és Mads Mikkelsen
Kép forrása: hu.axn.com

Az első lépés tehát, hogy minden elvárásunkat és korábbi benyomásunkat egy fiókba zárjuk, és friss szemmel, nyitott elmével - persze nem úgy, mint Ray Liotta a Hannibalban - tekintünk e műremekre. Hagynunk kell, hogy a történet vezessen.

Következik: Hannibal-sorozat: Hannibal Lecter előétele... vagyis előélete

Ajánlott olvasmány:
http://index.hu/kultur/2015/07/05/hannibal_set_visit/?utm_source=facebook&utm_medium=share&utm_campaign=index

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése