Egy új korszak kezdődött 2017-ben, amikor elindult útjára a Babylon Berlin. A német filmgyártás, mely folyamatosan újabb és újabb gyöngyszemekkel ajándékozott meg minket, egy olyan korszak felé fordult, melyről nem igazán mertek eddig "beszélni". A II. világháborúnak nevezett haláltánchoz vezető ösvényeket mesterien vázolja fel a sorozat, olyan alkotások nyomdokain haladva, mint A bukás (Das Untergang 2004), a végsőkig groteszk Mein Führer (2007) vagy a merőben új szemléletet bemutató Unsere Mütter, Unsere Väter (2013). A II. világháború, melyről eddig általában csak a "dicsőséges" amerikai mozik szónokoltak, immár egészen más arcát mutatja. Ennek egy szélsőséges, ám zseniálisan megszerkesztett változata az idén megjelenő Blut und Gold (Vér és arany), mely nálunk A katonaszökevény címen került forgalomba.
Egy kicsit road movie, egy kicsit western, helyenként nagyon is tarantinos, de vérbeli német alkotás. Történetünk a háború utolsó napjaiban játszódik, és mint az már lenni szokott, két fő motívuma van: a túlélés és az arany utáni hajsza. Karaktereink igen sajátos személyiségek, bár akad köztük néhány klasszikus elem. Főhősünk egy dezertőr, egy parasztlány, egy tucatnyi aranyra és erőszakra éhes náci - a szó legvadabb értelmében -, kapzsi és elvtelen polgármester és egyéb töltelék elemek. Bár alaptémájában hasonlít Belmondo Az aranybűvöletében (Les Morfaldus 1984) című filmjéhez, de ennél több azonosság ne is számítsunk!
Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy ez a film csak fikció, még akkor is, ha minden apró történelmi részlet a helyén van Zarah Leandertől kezdve a Pervitinig. A színészi játék, a rendezés, az operatőri munka, a special effectek és a zene is a maximumom pörög, és kivételesen a magyar szinkronba se tudok belekötni, mert úgy jó, ahogy van. A zenéről szólva pedig, a korabeli slágerek és a kissé moriconés alaptónusok mesteri játéka plusz pontot érdemel. Külön kiemelném a harangtoronyban játszódó részt, mely alatt az előbb említett svéd színésznő egyik slágere szól.
A színészek között pár ismerős arc is felbukkan, és ha már korábban említésre került a Babylon Berlin, kiemelném Jördis Triebelt, akit ezúttal kemény szívű, pénzéhes manipulátorként ismerhetünk meg. Bár ez messze nem áll távol dr. Völcker (Frau Stalin) figurájától, melyet a nevezett sorozatban alakít. Egy sztorihoz pedig mindenképpen kell egy jó főgonosz... vagy kettő. Az agy, ez a félelmetesen kegyetlen, ám a maga módján nagyon is "érző" lélek Alexander Scheer - magasra tette a lécet. A végrehajtó pedig Florian Schmidtke.
A történet sajátos csattanóval zárul, és nem maradhat el a morális tanulság sem Marlene Dietrich dalával, amit magyarul Mezei Mária énekelt Hol vannak a katonák címmel.
Jó szórakozást!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése