Rendszeres olvasók

2019. május 5., vasárnap

Babylon Berlin - a hangulat

Miután Gereon Rath meghódította az krimi- és képregényrajongók szívét, nem túl meglepő, hogy felbukkant a TV-képernyőn is. A kiváló alapanyagból még kiválóbb szakemberek és művészek olyas valamit alkottak, amire régóta áhítozott nem csupán a német, de az európai közönség is. A Babylon Berlin címre keresztelt sorozat minden porcikájában élő, eleven, modern, még is európai, nem csoda, ha azonnal levette lábáról a nézőket és számos díjat söpört be.

 Őrült, kéjgőzös haláltánc a Harmadik Birodalom árnyékában

 Szex, erotika kontra erkölcsrendészet

És főhősünk új arca

A Babylon Berlin első két szezonja (2017-2018) lényegében egy, hiszen a Tisztázatlan bűnügy történetét dolgozza fel, előzetes hírek szerint a következő két évad (2019) pedig a Csendes halálra épül majd. Az alkotók azonban jócskán elrugaszkodnak az eredeti műtől, ami - legyünk őszinték - hasznára vált a sorozatnak. Történetünk szövevényesebb, karaktereink sokkal összetettebbek és árnyaltabbak, a hangulat pedig szinte az eksztázisig fokozódik. Azt persze hangsúlyoznom sem kell, hogy a regény olvasata nélkül pár dolog azért tisztázatlan marad.


Kezdjük talán a hangulati elemekkel!
Először is külön köszönet a Berlint újraépítő technikai stábnak, melynek köszönhetően kézzel foghatóvá válhatott a képeslapokból és könyvekből jól ismert város. Nem csekély háttérmunka volt szükséges egy-egy utcai jelenethez, hiszen a szövetséges haderők a háború utolsó éveiben mindent elkövettek, hogy Berlin arculata teljesen megváltozzon. Kétségtelen, hogy a történet szempontjából is igen lényeges Moka Efti sikerült a leglátványosabbra, de az Alexanderplatz rekonstrukciója sem megvetendő.
A folytonos színkavalkád ellenére, melyet olykor a bérházak pasztelles szürkesége fűszerez, a sorozat hangulata igencsak komornak mondható, amit az fel-fel bukkanó varjak jelenléte csak fokoz. A tisztaság és mocsok sajátos ritmusú váltakozása, ellentéte pedig tökéletesen tükrözi a haláltáncra jellemző, vibráló feszültséget.
A háttérmunkáról némi ízelítőt nyújt az alábbi videó:


A képi hatások mellett a zene is igen jelentős hangsúlyt kap, és annak ellenére, hogy a főcímzene önmagában véve nem nevezhető túl markánsnak, a zenei anyag minőségében igazán magas színvonalat nyújt, oly annyira, hogy a sorozathoz írt dalok mára önálló életre keltek, akárcsak a Moka Eftiben fellépő zenekarok - Severija, Moka Efti Orcheatra, The Bryan Ferry Orchestra.
A filmsorozat nem hivatalos főcímdala egyértelműen a Zu Asche, zu Staub Severija előadásába - a dal Tom Tykwer, Mario Kamien és Nikko Weideman szerzeménye. A litván származású Severija Janusauskaité Szorokina grófnőt szerepét alakítja, a civil életben pedig színésznő, dalszerző és divattervező is egyben, tehetségét számos díjjal jutalmazták.


A dalbetétek közül különösen kedves lehet szívünknek a Szomorú vasárnap orosz nyelvű változata, amit szintén Severija ad elő. Bár egy kis anakronisztikus a dolog, hiszen a dal 1933-ban született - vagyis 4 évvel a sorozatban jelzett időpont után.


Zenei téren a sorozat másik nagy dobása, a fátyolos hangú Bryan Ferry felbukkanása, akit a swing- és Cole Porter-rajongók már jól ismernek. Bryan Ferry a kétnyelvű - angol és német - Bitter Sweet című dallal debütál a Moka Efti színpadán, ami újra és újra felbukkan a műben a vájt fülű hallgatóság nagy örömére. A sorozat zenei anyagát tartalmazó CD-n több Ferry által komponált dal is hallható.


A zeneszámok között ezeken túl számos Martin Kreamer által szerzett dallam is felbukkan, mint például a bár jelentben hallható Trudy. Kraemer közismert komponista, aki nem véletlenül jegyezte el magát a jazz műfajával. Az albumra felkerült művei tökéletesen belesimulnak a korszak hangulatába.
Nem maradhat ki természetesen Kurt Weil és A háromgarasos opera sem ebből az opuszból, hiszen lépten-nyomon belebotlunk a Cápa-dalba, sőt maga a színdarab is fontos szerepet fog betölteni a cselekményben. Mindemellett a korszak nagy slágerei is felbukkannak, mint például a Mein Führerben is felcsendülő Paul Godwin-Leo Monosso dal, a Mir ist so nach dir, vagy Marlene Dietrich Das ist Berlinje - kissé morbid képi aláfestéssel az 1. szezon 4 részének nyitányaként.



A sorozatról bátran állíthatjuk, hogy igen "muzikális", gyakran szerepelnek benne klipszerű összevágások akár klasszikus, akár swinges zenei aláfestéssel. Ezek mellett külön kiemelném a második rész vége felé hallható kis zenei játékot. Orosz zenészekből álló kis zenekarunk éppen Grieg Peer Gyntjéből A hegyi király barlangjában című tételt játssza, vagyis inkább improzza, ami már-már olyan művészi magasságokat pendít meg, hogy az egyszerű földi halandók számára élvezhetetlen - egyébként a szituáció zseniális, hiszen abszolút életszerű -, majd a Moka Efti titokzatos tulajdonosa egyet szól, és kissé kényszeredett, de annál szélesebb mosollyal az arcukon máris átváltanak egy közkedvelt slágerre. Mindez a háttérben zajlik, szinte észre sem lehet venni, de érdemes vadászni az ehhez hasonló nüanszokra.

Volker Kutscher: Tisztázatlan Bűnügy - Babylon Berlin - könyv

Végre egy német bűnügyi sorozat, melyet egy német szerző írt német szemmel! Talán így volna érdemes kezdeni, de írhatnám azt is: végre egy bűnügyi sorozat a '20-as évek Berlinjéből, amit történelmi hűséggel és tárgyilagossággal írtak. Bárhogyan is látok azonban neki, tény, hogy Volker Kutscher Gereon Rath-sorozata méltó folytatása Philipp Marlowe vagy Bernie Günther karakterének.

 Volker Kutscher a Babylon Berlinhez öltözve

Volker Kutscher (1962-) mint megannyi sorstársa, bölcsészként kezdte pályafutását, többek között germanisztikát és filozófiát tanult. Tanulmányai egy részét Kölnben végezte, ami később meghatározó szerepet játszott legnevesebb karaktere, Gereon Rath megalkotásában is. Első krimije is ebben a városban, Kölnben jelent meg 1995-ben, de a valódi sikert a 2008-ban kiadott Tisztázatlan bűnügy (Der nasse Fisch) hozta meg számára. Nyolc regényéből hét a Gereon Rath-sorozat része, melyek közül eddigi utolsó 2018-ban látott napvilágot. Műveit számos nyelvre lefordították köszönhetően a Babylon Berlin tv-sorozatnak. nálunk azonban eddig két kötete jelent meg a Tisztázatlan bűnügy (2014) és a Csendes halál (2016), mindkettő a General Press gondozásában.
A sorozat egyébként oly annyira népszerű, hogy 2017-ben az első Rath-történetből képregény is készült. Volker Kutscher pedig 2011-ben elnyerte a Berliner Krimipreis díját.

A magyar kiadás borítója

Az eredeti német borító

Az angol designe a másik kötethez,
a Csendes halálhoz

Marketinges szófordulattal élve bátran mondhatjuk, Kutscher megtalálta a piaci rést, hiszen egy olyan történelmi időszakot választott háttérnek, melyet ilyen aspektusában nem igazán alkalmaztak. A 1920-as évek Berlinjét már jól ismerjük a Kabaré világából, de legyünk őszinték, az a kép eléggé egysíkú. Kutscher azonban igyekszik teljes képet adni erről a korról, nem csupán Berlin dekadens, élvhajhász arcát mutatja meg, de jól érzékelteti a Nagy háború utáni gazdasági nyomort, a túlélésért küzdő ártatlan bűnösök világát is. Valójában nincs abszolút értelem vett jó és rossz, hiszen maga a főhős sem egész makulátlan, mint ahogyan főgonoszaink sem teljesen elfajzott, pokolra való gazemberek. Egy törékeny pillanatot élhetünk át a regények lapjain, a Weimari Köztársaság haláltusáját, ami egy fajta furcsa haláltáncnak tűnik. A háttérben már ott munkálkodnak Dolfi barna inges kis barátai, és bár a nagy nevek közül csak Hindenburg mutatja meg az "arcát", az SA-fiúk mindent elkövetnek, hogy minél több balhét akaszthassanak a kommunisták nyakába. Eközben kell főhősünknek "józzanak" maradnia, már amennyire ez ebben az esetben egyáltalán lehetséges.

 A képregény borítója

Meg egy kis ízelítő

Főhősünk Gereon Rath egy kissé Marlowe-féle figura - mi más is lehetne -, ám az ő gyenge pontja  - a nők mellett - nem a whisky, hanem a kokain - ebben a vonulatban mintha a skandináv divatot vélhetnénk felfedezni. Csendben jegyzem meg, hogy ez nem egészen következetesen van felépítve a műben, mert a regény szerint leginkább is úgy tűnik, Rath egyszer csak úgy unalomból szokik rá a cuccra, mint Camus A közöny című regényének főhőse. Rath Kölnből származik - vajon miért -, jómódú katolikus családból. A regény szerint erős atyai hátszéllel érkezik Berlinbe, amiért többekből ellenszenvet vált ki. Nem mondhatni, hogy különösebb képességekkel rendelkezne, de mesterien tudja magát belekavarni a legzűrösebb helyzetekbe, ám valahogy csak sikerül megúsznia a dolgokat.
Az első részben két nagy "ellenféllel" kell szembenéznie, a titokzatos Marlow-val, akinek van egy még titokzatosabb kis kínai a segédje, valamint saját felettesével, Bruno Wolterrel. Míg Marlow a kiismerhetetlen maffiafőnök klasszikus figuráját hozza, Wolteren igazán nehéz kiigazodni, ő inkább a Long John Silver kategóriába tartozik, az ember ugyanis nemigen tudja hova tenni. Marlow-val kapcsolatban önkéntelenül is elgondolkodunk, hogy véletlen-e a névválasztás, vagy egyfajta különös asszociáció részesei vagyunk.
Az SA-s rosszfiúk mellett rengeteg orosszal találkozhatunk, akik a sztálini rezsim elől menekültek, arisztokratákkal és trockistákkal, illetve volt cári titkosrendőrökkel egyaránt, akik saját vérmérsékletük és ízlésük szerint növelik az áldozatok számát és formálják a történetet.
Női karaktereink közül a Gereon vágyálmát megtestesítő Charlotte Ritter a leginkább kidolgozott, bár Elisabeth Behnke és Frau Wolter figurája is elég sok titkot rejt magában.
A cselekményről szólva pedig a cím szó szerint igaz, mert a lavinát elindító eset valóban tisztázatlan marad, bár mi, olvasók azért kapunk némi magyarázatot. E tisztázatlan bűnügy felgöngyölítésébe azonban nem mennék bele, inkább az olvasóra bíznám.

Jó szórakozást!

A regényhez készült weboldal: