Rendszeres olvasók

2014. október 12., vasárnap

A hadikerékpár története I.

Úgy kezdődött, hogy indultam egy pályázaton, ami természetesen nem nyertem, de nem sokkal később, amikor megszületett Drulívia, mégiscsak hasznát vettem az ekkor szerzett tudásnak.
Íme egy kis háttéranyag a drulíviai kerékpáros hadosztály történetéhez!


Hadikerékpár még jóval a Nagy háború előttről.
A kép forrása: http://velo-design.com/2012/06/19/bicyclette-pliante-capitaine-gerard/




„ - Ha az öcsödi huszárok a 17-es magaslatot átkarolják, akkor Székesfehérvár egyszerűen az ölünkbe hull.

- Feltéve persze, hogy a nyékládházai kerékpáros zászlóalj idejében beleavatkozik a hadműveletbe.

- Egyesülve a csáklánydoroszlói fogatolt tüzérekkel…”[1]

Amikor először hallottam Molnár tizedes és Gálfy Eduárd zászlós stratégiai megbeszélést az Afrika-térkép előtt, akárcsak a többiek, én is elmosolyodtam a „nyékládházai kerékpáros zászlóalj” kifejezésnél. Legtöbbünk előtt ilyenkor egy csapat, cserkészekhez hasonló egyenruhás kerékpáron ülő alak jelenik meg, akik megpróbálnak kijutni a II. világháború viharából. Azonban mint azt látni fogjuk, ez a kép teljességgel téves, bár a Panzer-V hatékonyságához képest igen jelentéktelennek tűnnek, és az az érzésünk támad, nem sok eséllyel indulnának egyetlen ütközetben sem. A történelem során azonban számtalanszor bebizonyosodott, hogy a legegyszerűbb használati tárgy vagy szállítási eszköz is kiváló eredménnyel alkalmazható egy megfelelő stratéga vezetése alatt.
A kerékpár története a XVIII. századra nyúlik vissza, a hadikerékpár története még ennél is később kezdődött, a XIX. század végén. Tényleges hadi alkalmazása alig egy félévszázadnyi időt ölel fel, mégis jelentős a nemzetközi és a magyar hadtörténetben is. Hazánkban az I. világháborút követő gazdasági politikai helyzet következtében és szükségszerűségből kapott egyre nagyobb hangsúlyt, de az ország domborzata is alkalmas volt a hadikerékpárok alkalmazásához.
A köztudatban a hadikerékpár alkalmazása nemigen ismert, pedig számtalan ország, közel 120 éve alkalmazza a mai napig is. Számos hadi esemény előkészítésében és ütközetben vettek részt kerékpáros alakulatok, akár Dél-Afrikában, Vietnamban vagy a Don-kanyarnál. A II. világháború alatt a magyar propaganda előszeretettel használta fel népszerűségüket, napjainkban mégis keveset tudunk rólunk. Sokan úgy vélik, ez a csapatnem nem annyira „látványos”, mint például a páncélos vagy ejtőernyős alakulatok, de történetük éppolyan érdekes és jelentős.

Mit nevezünk hadikerékpárnak?
Tágabb értelemben minden olyan kerékpár annak számít, amit hadieszközként alkalmaznak, például a polgári lakosságtól elrekvirált kerékpár is.
Szűkebb értelemben, az a kerékpár minősül hadikerékpárnak, amit kifejezetten erre a célra, az alkalmazást figyelembe vett módosításokkal együtt gyártottak (Weiss Manfréd Művek: 19 M, 32 M, Peugeot: Gérard, Folding[2] modellek).
A következő hadikerékpár alaptípusokat különböztethetünk meg:
- összehajtható (Gérard, Folding – a kormány lehajtható vagy elfordítható, a hajtás a kerékpár mértani közepénél történt), nem összehajtható (Weiss-féle 32 M);
- kétkerekű vagy háromkerekű[3] (tényleges alkalmazása nem bizonyított, kísérleti jelleggel alkalmazták egyes modelleknél, az első kerék jóval kisebb méretű volt, mint a hátsó kettő);
- egyéb speciális eszközökkel felszerelt (ládák, szállító és hordozóeszközök).
Érdemes külön kitérni arra, hová rögzítették a lőfegyvert, kardot vagy akár bajonettet a kerékpáron (francia kezdeményezés volt, de általános használata nem terjedt el, a gyakorlatban nem bizonyult hasznosnak). Típusonként ez is változó volt. Általában a cső előre nézett a fegyver a hátsókerék sárhányójához és az üléshez volt rögzítve. De gyakran 45 fokos szögben a hátsó kerék és az ülése mentén csővel felfelé, egyes háromkerekű modelleknél csővel lefelé a jobb hátsó kerék belső oldalához rögzítették, esetenként a kormányra szerelve, úgy, hogy menet közben is lehessen használni.
A kerékpárok estében is szükség volt szaktudással rendelkező személyzet alkalmazására. A magyar kerékpáros zászlóaljakban például minden szakasztörzsben volt egy kerékpárműszerész.

Alkalmazásának előnyei
A hadi kerékpár legfontosabb előnyei és mondhatni erényei, a mozgékonyság, gyorsaság, hogy nem igényel üzemanyagot (sem takarmányt, mint a lovak esetében), és könnyen szállítható. Ez utóbbi igaz főként azokra a modellekre, mint a francia Gérard, amelyek összecsukhatóak. Jól alkalmazhatók például hegyi terepen, ahol más jármű esetleg elakadna. Megvan az az előnye, hogy viszonylag hangtalan - mivel nem rendelkezik motorral, így motorzaj sincs -, ezért is alkalmas a felderítésre.

Alkalmazásának hátrányai
Csak megfelelő minőségű utakon képes a gyors haladásra, például agyagos talajon esős időben (1939 márciusában, Kárpátalja visszafoglalásánál például az esőzéseket követően a kerékpárok használhatatlanná váltak a rossz talaj- és útviszonyok miatt), és a sivatagos, homokos vidékeken egyáltalán nem. A szélsőséges éghajlati viszonyok között kevésbé alkalmazható. Sebessége a motorkerékpárnál jóval lassabb.

Alkalmazási területek
A hadikerékpárok alkalmazási területe igen széles, általában a következő tevékenységeket szokták kiemelni.
1 – Felderítési feladatok: gyors, mozgékony és hangtalan, nehéz, hegyi terepen is alkalmazható.
2 – Futárszolgálat: a már fent említett okokból.
3 – Egészségügyi szolgálat: sebesültszállítás (ez esetben a modelleket speciális felszereléssel látják el, gyakori két kerékpár összecsatolása). Csak a saját alakulatának sebesültjeit szállították a zászlóalj legközelebb található segélyhelyéig.
4 – Hadi események: rajtaütés (az ellenség gyors és észrevétlen megközelítése), egyéb alakulatok fedezése, biztosítás (gyalogság, lovasság). Önálló zászlóaljak vagy más egységek kiegészítéseként (gyalogság, tüzérség), gerillaharcok (Vietnam).
5 – A katonai rendészet vagy csendőrség állományában való alkalmazás: a magyar csendőrök és az amerikai katonai rendőrség egyaránt használt hadikerékpárokat. Napjainkban főként ez az alkalmazási terület maradt fenn.
6 – Személy-, küldemény- vagy málhaszállítás. A kerékpár legalapvetőbb funkciója. A mai értelemben vett hadikerékpár elsődleges alkalmazási területe.
Fontos megemlíteni, hogy a hadikerékpárok terhelhetősége jóval meghaladta a polgári alkalmazásra szánt modellek terhelhetőségét.

A hadikerékpár nemzetközi története
A hadi kerékpárok hivatalos története az 1880-as évek második felében kezdődött. Alkalmazása az I. világháborúban szélesedett ki, aztán a két világháború között fejlesztették ki azokat a modelleket, amelyek a II. világháborúban meghatározó szerepet játszottak. A hadikerékpárok jelentősebb részvétele a hadieseményekben főként a II. világháború alatt történt, de a páncélozott járművek és a tömegkommunikáció fejlődése kiszorította alkalmazásukat.
A hadikerékpár történetének legfontosabb időszaka az I. és a II. világháború, valamint a két világháború közti időszak. Földrajzi szempontból az alkalmazás szinte az egész világot érintette: elsősorban Európát, Észak- és Latin-Amerikát[4], Afrikát, Ausztráliát és a Távol-Keletet[5].
Az alábbiakban azokat az államokat emelném ki, amelyek hadtörténetében meghatározó szerepet játszott a hadikerékpár. Emellett azonban érdemes megemlíteni Belgium[6], Olaszország[7], Finnország[8] és Svájc[9] fontosságát is.

Amerikai Egyesült Államok[10]
Feltehetően az első amerikai hadikerékpár az Illinois államból származó No 633 745, amelyet 1899-ben alkalmaztak. Tervezése James C. Anderson nevéhez fűződik. Súlya 45 font (közel 22,5 kilogramm), színe fekete. Az egyik legismertebb kerékpáros egység a 2. gyalogezred kerékpáros alakulata. A montanai Buffalo Soldiers (nevük arra utal, hogy az alakulat katonái afro-amerikaiak) szintén jelentős szerepet játszott. A II. világháború az amerikai hadászatban is meghatározó volt a kerékpáros alakulatok jelenléte. Az amerikaiak ezen a téren is hangsúlyt fektettek az emancipációra, külön női hadikerékpárok (Columbia Compax modellek) is készültek. Az ejtőernyősök a francia Gérard-hoz hasonló összehajtható modellt használtak, amelyet Compaxnak (Compax Folding) neveztek. Legjelentősebb modellek: az 1942-es USAAF, a Huffman és Columbia (Compax) gyár hadikerékpárjai. A US Army-ban kiemelt szerepet kapott a hadikerékpár, főként a katonai rendőrség állományában, valamint a szállításban, postai- és futárszolgálatban. Napjainkban a US Airbone (ejtőernyős alakulatok) katonái használnak összehajtható hadikerékpárokat.

Franciaország[11]
A francia hadikerékpár, a Gérard Henry Gérard századosról kapta a nevét, aki Charles Morel mérnök segítségével hozta létre a róla elnevezett hadikerékpárt - ez a típus 1894-ben vett részt először bevetésen, egy 12 fős egység alkalmazta Gérard százados vezetésével. 1913-ban hivatalosan is megalakult a Groupes de Chauseures Cycliste (kerékpáros vadász egység). A Gérard modelleket a Peugeot cég gyártotta. 1914-ben már több mint 1000 darab készült el. Jelentős szerepe volt az I. világháborúban. Az első modell (1894) súlya 17 kg[12] volt, 0,75 m magas és 1,5 m hosszú volt. 1914-es modell ezzel szemben már csak 13 kg volt. A Gérard összecsukható kerékpár, amit a hátára rögzítve tudott vinni a katona, így könnyebben mozoghatott gyalogosan. Francia kerékpáros alakulatok nem csak a nyugati fronton kerültek bevetésre, de például Szudán területén is. A francia hadikerékpár „fénykora” az I. világháborúra tehető. Mire „a falevelek lehullottak” a francia hadikerékpárok dicsősége is szertefoszlott.

Nagy-Britannia[13]
Új-Zélandon a XIX. század második felében a brit egységek már alkalmaztak kerékpárokat a hadműveletek során, ezek azonban polgári használatra készült modellek voltak. Elsősorban futárszolgálatra osztották be a kerékpárosokat. Hivatalosan a brit hadikerékpár alkalmazása szinte egyidős a francia modellekkel. 1885-ben állították fel az első önkéntes lövészekből álló kerékpáros csapattest. Az első önálló kerékpáros egység 1888-ban jött létre: a 26. Middlesex-i önkéntes lövészalakulat, ami később a 25. London megyei zászlóalj (County of London Battalion) lett, majd 1908-tól megváltozott ismét a neve: Territorial Force-ra. Ez volt a hadikerékpár történetében a leghosszabb ideig működő önálló alakulat, hiszen 1888-tól egészen 1920-ig állt fenn. Az első hadikerékpár 1888-ban került bemutatásra. A 26-osokhoz 1888-ban 120 kerékpáros tartozott. Két évvel később a brit hadseregben már közel 3000 kerékpáros teljesített szolgálatot. A brit hadikerékpár történetének első jelentős állomása az angol-búr háború (1899-1902) volt Dél-Afrikában, elsősorban felderítő- és futárszolgálatban kerültek bevetésre. Itt nagy gondot okozott a briteknek a Daniel Theron által vezetett búr felderítő különítmény (Theron se Verkenningskorps), akinek a fejére 1000 font váltságdíjat tűzte ki. A búr háború másik érdekessége a brit hadikerékpárok szempontjából, hogy a holland Dursley Pedersen modelljeit vették át a britek is, így mindkét oldalon azonos típust alkalmaztak. Az I. világháború kezdetén az Army Cyclist Corps 14 kerékpáros zászlóaljból állt. A háború után a hadikerékpár alkalmazása egyre inkább háttérbe szorul. A II. világháborúban pedig már egyáltalán nem játszott meghatározó szerepet.

Németország[14]
A német hadikerékpár története 1885-ben kezdődött. 1892-ben a német hadikerékpárok a vadász (Jäger – határvadász, illetve könnyű gyalogság) zászlóaljaknál kerültek alkalmazásra. 1897-ben az Allemande Zechlin[15] bemutatott egy háromkerekű modellt, amely 11 katona szállítására volt alkalmas. Az I. világháborúban 8 kerékpáros zászlóalj (Radfahr-Bataillon) valamint 1 lovassági kerékpáros osztály (Kavallerie Radfahrerabteilung) harcolt. A Versailles-i béke Németország hivatásos haderejét jelentősen lecsökkentette, nemcsak a létszámot, de a fegyvernemeket is korlátozta. Magyarországhoz hasonlóan Németországban is „álcázni” igyekeztek a hadi fejlesztésekre irányuló törekvéseket különböző civil szervezetek formájában, illetve később hatékonyan átképezhető alakulatok kialakításában. 1933 után azonban a német hadsereg fejlesztése is fellendült. 1936-ban a Werhmachton belül több kerékpáros alakulatot is felállítottak. Ezeket később északon és a keleti fronton kerültek bevetésre. 1941-ben a lettek elleni harcokban jelentős szerepe volt a kerékpáros osztagoknak. Hadikerékpárt alkalmaztak a Luftwaffe ejtőernyősei, akárcsak az amerikai és a magyar ejtőernyősök. A II. világháború után a hadi kerékpár alkalmazása Németországban is megszűnt.

Svédország[16]
Az első svéd hadikerékpárt 1901-ben alkalmazták, először mint kerékpáros gyalogság, később, mint a lovasság kísérete, végül pedig hegyikerékpáros egységekként. 1939-ben már 6 kerékpáros ezred (bicycle infantry regiment) létezett. A svéd hadikerékpárok a II. világháborúban igen fontos szerepet játszottak. 1948 és 1952 között az ezredeket megszüntették, átképezték vagy a Nemzeti Gárdába sorolták az állomány tagjait. 1980-ig pedig kifejezetten kerékpáros lövész zászlóaljak (cykelskyttebataljon) álltak fenn. A svéd modellek közül a legismertebbek a modell 1901, modell 1930, modell finsk (finn modell), modell 1942, modell 104, modell 111. A svéd hadikerékpár gyártásban a Kronan cég volt a legmeghatározóbb.


[1] A tizedes meg a többiek, 1965, rendezte: Keleti Márton.

[2] A Folding gyár a hadikerékpár gyártásának legjelentősebb nemzetközi szereplője. Az első Folding hadikerékpár, alapjai a francia Gérard-ból eredeztethetők. William Crowe tervezte 1899-ben a Folding első összehajtható modelljét. Azóta számos kerékpár készült a cég futószalagjain, és készül a mai napig is. Folding modelleket szerte a világon gyártanak: Nagy-Britannia, Hollandia, Franciaország, Olaszország, Oroszország. A II. világháború vége felé fejlesztették ki a britek számára Raleigh modellt (Sir Walter Raleigh angol felfedezőre utalva), ami azonban nem került gyártásra – ez hasonló volt az amerikai Compaxhoz. A franciáknál az egyik legnépszerűbb modell Le Petit-Bi (a kis kerékpár). A Folding cég 1973-ban világelső volt a kerékpárgyártásban. Európában, Ázsiában és az Egyesült Államokban összesen több mint 100 üzemük van. The History of the Folding Bike, www.foldingcyclist.com.

[3] Roger Alma.Soldiers on Cycles, 3weilweb.supertrike.be.

[4] Latin-Amerika változatos földrajzi adottságai sok helyen szinte lehetetlenné tették a kerékpár alkalmazását, máshol azonban hatékonyan alkalmazható volt. Az egyik fontos térség, amely jelentős a hadikerékpár történetének szempontjából az argentin pampa, ahol már a XX. század elején felállították az első kerékpáros zászlóaljakat. A másik említésre méltó állam Mexikó, ahol a Folding hirdetése szerint is alkalmaztak a hadseregben hadikerékpárokat. The History of the Folding Bike, www.foldingcyclist.com.

[5] Vietnamban a legnépszerűbb és legegyszerűbb közlekedési eszköz a kerékpár. Így nem meglepő, és nem is véletlen, hogy a viet-kongok a gerillaharcok során hatékonyan alkalmazták. Vietnam és a csendes-óceáni partvidék éghajlati viszonyai és földrajzi adottságai sokkal inkább kedveztek a kerékpárnak, mint a modern haditechnikának. A másik jelentős távol-keleti ország, amely sikerrel alkalmazott hadikerékpárokat, az Japán, amely 1900-ban Kína és Korea ellen kerékpáros alakulatokat vetett be. Később, 1937-ben közel 50 000 kerékpáros gyalogossal támadta meg Kínát, majd Malaysiát és Szingapúrt is. A japánok Koreában, Indokinában és Vietnamban elsősorban szállítóeszközként alkalmazták a kerékpárt. Bicycles Infrantry, en.wikipedia.org.

[6] Bár Belgium mindkét világháborúban megszállás alatt állt, 1914-ben azonban híressé vált egy különleges alakulat, a „fekete ördögök”, vagyis az a belga zászlóalj, amely felvette a harcot a megszálló németekkel. Ez az alakulat 140 tisztből, 3 orvosból és 450 közkatonából állt. Elsősorban az ellenfél lovasságát igyekeztek meggyengíteni. La Vélocipédie Militaire, www.too-velo.com.

[7] Az olaszországi terepen a hadikerékpár jól alkalmazható. Az olasz hadikerékpár szintén összehajtható modell volt. Az úgynevezett Bersaglieri rendelkezett hadikerékpárokkal az I. világháborúban.

[8] Finnországban a hadikerékpár történetének legjelentősebb állomása a II. világháború. 1941-ben alakult meg az 1. vadász dandár (kerékpáros alakulat), amely a Szovjetunió ellen harcolt.

[9] Svájc történetében és gazdaságába meghatározó szerepe jutott speciális földrajzi adottságának. Az első hadikerékpár 1911-ben került alkalmazásra, és a mai napig több modell is használatban van. Az egyik legismertebb a MO-05-ös modell. 2003-ban a svájci hadseregben még 3 kerékpáros zászlóalj volt. Jelenleg már nem teljesítenek Svájcban szolgálatot kerékpáros zászlóaljak. Swiss Velobrogade Military Bicycle, bikehugger.com.

[10] US Army Bicycles, www.thelibroter.be.

[11] Gérard, lagrandeguerre.cultureforum.net.

[12] Időszámításunk körül egy római legionárius menetfelszerelése meghaladta a 30 kg-ot.

[13] Roger Alma: Soldiers on Cycles, 3wielweb.supertrike.be.

[14] Rafahtruppen, de.wikipedia.org.

[15]La Vélocipédie Militaire, www.too-velo.com.


[16] Swedish Military Bicycle, en.wikipedia.org.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése